آمل .
شنبه تا پنجشنبه از 8 تا 21
دوشنبه, 25 اردیبهشت 1402

آشنایی با مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب

دیفرانسیل عقب بهتر است یا دیفرانسیل جلو ؟ 

 

 

عقب بودن دیفرانسیل خودرو نیز مثل جلو بودن دیفرانسیل دارای مزایا و معایب خاصی است و به همین خاطر همیشه این پرسش برای علاقه‌مندان پیش می‌آید که دیفرانسیل عقب بودن بهتر است و یا دیفرانسیل جلو بودن که کارشناسان آن را به هُل دادن‌ یا کشیدن یک جعبه تشبیه می‌کنند و برای آن خوبی‌ها و بدی‌هایش را عنوان می‌کنند . در خودرو‌های دیفرانسیل عقب چون قطعات انتقال نیرو در عقب و جلو خودرو تقسیم می‌شوند ، تقسیم وزن بهتری صورت می‌گیرد که در نتیجه وزن ‌حین شتاب‌گیری به محور عقب که به عنوان محور محرک است ، منتقل می‌شود و با بالا رفتن چسبندگی تایر‌های عقب ، شتاب‌گیری بهتری انجام خواهد شد .

خودرو‌های دیفرانسیل عقب چون در جلو خودرو دارای پیچیدگی کمی هستند ، زاویه فرمان‌گیری بیشتری دارند و به همین خاطر نیز در محیط کوچک‌تری می‌توانند دور بزنند و همچنین به خاطر تقسیم وزن بهتر و فرمان‌پذیری بیشتر، دارای خوشدستی بالاتری نیز خواهند بود .

اما این تقسیم وزن فقط منجر به هندلینگ و شتاب‌گیری بهتر نمی‌شود و در ترمز‌گیری‌ها نیز خود را نشان می‌دهد چرا که وجود وزن در بالای تایر‌های عقبی، از قفل شدن سریع آنها خودداری می‌کند و در صورت وجود سیستم ترمز قوی در محور عقب ، کمک شایانی به توقف سریع‌تر خودرو خواهد شد . همچنین چون در حین تریلر بستن و حمل خودرو ، فشار بیشتری به محور عقب خواهد آمد ، در خودرو‌های دیفرانسیل عقب این اتفاق به یک نکته مثبت تبدیل خواهد شد و کنترل خودرو خصوصاً در هنگام حمل بار‌های سنگین ، راحت‌تر خواهد بود . یکی از مشکلات خودرو‌های دیفرانسیل جلو در این است که چون حجم زیادی از قطعات و بخش‌های خودرو در جلو جمع شده‌اند ، تعمیر و سرویس این خودرو‌ها سخت‌تر و با مشکلات بیشتری انجام می‌شود ، اما چون در خودرو‌‌های دیفرانسیل عقب این قضیه رنگ کمتری دارد ، تعمیر این خودرو‌ها خصوصاً در قسمت سیستم فنربندی جلو و فرمان، راحت‌تر خواهد بود .

ضمن اینکه در این خودرو‌ها دردسر اتصالات مختلف در چرخ‌های جلو نیز حذف شده است و استهلاک جلوبندی به واسطه کم‌شدن وزن در این قسمت و انتقال بخشی از آن به عقب خودرو ، کمتر می‌شود . اما یکی از مزایای مهم قرار گرفتن دیفرانسیل در محور عقب ، امکان بهره‌گیری از پیشرانه‌های قوی‌تر در این خودرو‌هاست . در خودرو‌های دیفرانسیل جلو چون تایر‌ها و سیستم فرمان تحت فشار وزن و دیگر قطعات قرار گرفته در دماغه خودرو هستند ، اطلاعات چندان دقیقی از سطح مسیر حرکت به راننده منتقل نمی‌کنند و این در حالی است که در خودرو‌های دیفرانسیل عقب این ارسال اطلاعات در وضعیت بهتری قرار دارد .

نکات منفی در خودرو‌های دیفرانسیل عقب‌

در خودرو‌های دیفرانسیل عقب ، وزن به طور مساوی‌تری در عقب و جلو نسبت به خودرو‌های دیفرانسیل جلو تقسیم شده است که این کاهش وزن روی محور محرک نسبت به نمونه‌های دیفرانسیل جلو ، منجر به بروز پدیده بکسوات شدید و بیش‌فرمانی (‌ خارج‌شدن انتهای خودرو به سمت بیرون پیچ در چرخش‌های سریع‌ ) می‌شود که این اتفاق باعث شده است تا امروزه سیستم کنترل کشش به طور استاندارد‌ روی اکثر خودرو‌های دیفرانسیل عقب ، نصب شود . این وضعیت در هنگام عبور از مسیر‌های لغزنده بسیار بیشتر خواهد شد و خارج شدن انتهای خودرو از کنترل راننده در زمین‌های خیس و یخ‌زده بسیار رخ می‌دهد که بروز چنین حالتی در وانت‌بار‌ها به خاطر وزن کمتر‌ روی محور عقب ، بسیار بیشتر است .

در خودرو‌های محور محرک عقب ، انتقال نیرو از موتور و گیربکس به چرخ‌های عقب در حالتی که پیشرانه در جلو خودرو باشد ، از طریق میل گاردان انجام می‌شود که عبور این قطعه از زیر اتاق منجر به قرار دادن تونل گاردان در زیر اتاق و در نتیجه کاهش فضای کابین می‌شود . این کاهش فضا حتی در خودرو‌های موتور عقب که گاردانی در زیر اتاق ندارند ، بیشتر خواهد بود تا جایی که این حالت قرارگیری موتور برای خودرو‌های دونفره اسپرت استفاده می‌شود .

وجود همین قطعات اضافی برای انتقال قدرت منجر به افزایش وزن خودرو می‌شود و از طرفی قطعاتی مثل گاردان و دیفرانسیل‌ها نیز نیاز به مراقبت و نگهداری خاص خود را دارند تا به مرور زمان دچار مشکلاتی نشوند . اما استفاده از این روش انتقال قدرت ، جدا از گفته‌های قبلی منجر به بالا رفتن قیمت اولیه خودرو نسبت به نمونه‌های دیفرانسیل جلو می‌شود و همچنین تلفات انرژی در حین انتقال به چرخ‌ها در این روش در حدود 2 درصد بیشتر از خودرو‌های دیفرانسیل جلو خواهد بود . گاردان که مسئول انتقال نیرو از گیربکس به چرخ‌های عقب است ، وسیله‌ای است که حساسیت‌های خاص خود را دارد .

به این معنی که به مرور زمان دچار مشکلاتی می‌شود و ممکن است در کارکرد خودرو لرزش ایجاد کند و این مشکلات به دیگر قسمت‌های خودرو مثل دیفرانسیل نیز سرایت کرده و باعث خرابی و به صدا افتادن آن نیز شود که این عیوب در خودرو‌های دیفرانسیل جلو وجود نخواهد داشت . ضمن اینکه وجود همین قطعه در خودرو‌های لوکس با طول زیاد ، مشکلات بیشتری به همراه دارد و همین عوامل سبب می‌شوند تا خودروسازان در خودرو‌های اقتصادی و خانوادگی خود از قرار دادن محور محرک در عقب خودرو دوری کنند .

برای ثبت درخواست و یا مشاوره رایگان تماس بگیرید و یا درخواست مشاوره ثبت کنید تا متخصصان دیفرانسیل تهرانی با شما تماس بگیرند .

گروه دیفرانسیل تهرانی در مازندران با در اختیار داشتن نیروی آموزش‌ دیده و مجرب در کمترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت اقدام به ارائه خدمات پخش ، فروش و تعمیر انواع دیفرانسیل خودرو نموده است . دیگر نگران انتخاب فرد متخصص نباشید .

شماره تماس : 09123219617

آشنایی با مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب آشنایی با مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب